Google heeft in het weekend van 19 mei 2014 een “Nieuwe Panda Update” uitgerold. Deze update valt onder de noemer Panda 4.0.
Matt Cutts, huidige hoofd van Googles Webspam team, heeft dit via Twitter bevestigd.
Wat is een ‘Panda Update’?
Voor de personen die nog niet weten wat een Panda Update is, even in het kort:
De Google Panda Update is een content gerelateerde update. Dit stukje algoritme heeft als doel om zoveel mogelijk webspam te elimineren. Deze algoritme verandering/toevoeging is gefocust op elementen als:
- Internal Duplicate Content
- External Duplicate Content
- Content van lage kwaliteit
- Pagina’s met te weinig content; de zogenoemde “thin content” webpagina’s
Over de Panda Update 4.0
De Panda Update 4.0 heeft grote impact gehad op een aantal grote websites, zoals eBay.com. Websites met bijvoorbeeld meerdere pagina’s in de top 10 zijn teruggebracht naar 1 resultaat. Of, in sommige gevallen, zelfs naar 0 resultaten op de eerste pagina.
Afgelopen maanden/jaren is er een enorme trend in het feit dat autoritaire websites gemakkelijk bovenaan ranken op een groot scala aan zoekwoorden. Zelfs wanneer het zoekresultaat niet eens goed matchend is met de zoekopdracht en doelstelling van de “zoeker”.
Met de Panda 4.0 update is het opvallend dat “kleinere” websites in bijvoorbeeld nichemarkten die goede, sterke, en unieke content exploiteren, winnen ten opzichte van de grote gevestigde namen.
En nu?
Blijf gedreven bezig met het creëren van unieke, originele en kwalitatieve content. Verspreid jouw unieke content op zowel website als social media en zorg ervoor dat jij een autoriteit wordt binnen jouw branche of niche!