Online Marketing Bureau voor Internet Marketing

SEO: Een eenmalig of doorlopend proces?

SEO: Een eenmalig of doorlopend proces?
Het lijkt zo eenvoudig: de juiste zoekwoorden vinden, ze aan je pagina’s toevoegen en dan rollen de bezoekers en inkomsten vanzelf binnen. Maar is dat werkelijk zo? Hoewel relevante zoekwoorden centraal staan bij zoekmachine optimalisatie, komt er veel meer kijken bij het succesvol toepassen van SEO. In deze blogpost lichten we dit toe en geven we meer informatie over het ‘SEO proces’.

Waarom SEO een
doorlopend proces
is

Wanneer je begint met SEO, zul je er al snel achterkomen dat het niet simpelweg ‘even het invullen van een paar woorden’ is. Het inzetten van SEO op je website is een strategische keuze, dit betekent dat er een traject aanwezig zal zijn waarbij ook continu ruimte is voor evaluatie, bijsturing en optimalisatie.

Hieronder zullen we de typische kenmerken van SEO toelichten die het een doorlopend proces maken.

SEO eenmalig of doorlopend traject

Het SEO traject

Voordat je ‘begint met SEO’, dien je eerst te weten hoe je website er nu voor staat en is het vervolgens van belang om te weten waar je heen wilt gaan. De eerste stap is dus het uitvoeren van een nulmeting. Een volgende stap is een analyse van de website en pagina’s. Ook wordt er een keyword onderzoek gedaan.

Dit alles is voorbereidend werk om op basis hiervan een SEO strategie uit te schrijven. Hierin wordt onder andere verwerkt welke implementaties door wie en wanneer moeten worden uitgevoerd.

En SEO stopt niet alleen bij zoekwoorden. Denk ook aan de structuur van je website, de snelheid, en de UX (user experience).

Natuurlijk wil je na een bepaalde periode echter wel weten: wat is er veranderd? Presteert mijn website beter? Word ik beter gevonden op mijn gewenste zoekopdrachten? Heeft dit zich vertaald naar meer bezoekers en meer omzet?

Hierbij is het belangrijk om de resultaten te monitoren. Op basis hiervan kun je namelijk bijsturen, nieuwe implementaties doorvoeren, de strategie licht wijzigen, of op een andere manier optimaliseren. Dit doe je niet eenmalig, maar continu: een doorlopend proces.

Operationele werkzaamheden

Je kunt niet even één keer wat zoekwoorden toevoegen en ervoor zorgen dat een aantal websites naar jouw website linken. Dit doe je constant. Hieronder een aantal voorbeelden:

Trends en updates

Zijn er seizoensinvloeden? Het is net als met je kledingkast: als het weer verandert, moet je misschien ook je content bijwerken. Geen winterjassen in de zomer!

Andere voorbeelden: Is er iets veranderd in jouw markt? Of in jouw aanbod? Zijn er nieuwe regels of wetgeving? Dit zijn allemaal factoren die de SEO van jouw website kunnen beïnvloeden. Stel je brengt een nieuwe productlijn. Deze wil je natuurlijk toevoegen aan je website. Dit betekent echter ook: onderzoek doen naar de juiste zoekwoorden die je gaat inzetten om de categorie- en productpagina’s SEO-geoptimaliseerd te schrijven.

Zoekmachines en algoritmes

Iedere zoekmachine heeft een eigen algoritme. Zo werkt Google bijvoorbeeld net even anders dan Bing. Zoekmachines veranderen tevens regelmatig hun algoritme. Dit betekent dat websites en pagina’s niet continu op dezelfde manier worden beoordeeld, en dus dat je posities in een zoekmachine kan veranderen wanneer er een ‘algoritmische update’ heeft plaatsgevonden. Op basis van de algoritme veranderingen dienen er soms ook aanpassingen te worden gedaan op je website.
SEO zoekmachine en algoritme

Concurrenten staan niet stil

Last but not least: waar jij bezig bent, zijn jouw concurrenten dat waarschijnlijk ook. Des te meer bedrijven het belang van een SEO strategie inzien, des te belangrijker is het dat je actief blijft, zodat je niet gaat achterlopen. De hierboven genoemde punten gelden natuurlijk voor iedere website, waardoor het essentieel is dat je dus bezig blijft met deze SEO-kenmerken.

Van je eerste investering in SEO tot je eerste Cashflow naar Dominatie!

Het inzetten van SEO kun je zien als een investering in je bedrijf. Je kunt het een beetje vergelijken met het planten van een boom: je kunt niet verwachten dat hij morgen vruchten geeft, maar met wat geduld en water heb je binnenkort je eigen tuin vol fruit! Natuurlijk is een nieuwe soort investering in het begin spannend, omdat je niet direct weet wat het je kan opleveren. 

Binnen zoekmachine optimalisatie is een vaste ROI dan ook niet met volledige zekerheid te garanderen, omdat er meerdere factoren zijn die een rol spelen. Hierdoor is het van belang om voor een SEO bureau als partner te kiezen die je kan helpen met het opzetten van een doordachte strategie, welke is afgestemd op jouw bedrijfsdoelen, huidige financiële situatie, en toekomstige groeimogelijkheden.

Neem bijvoorbeeld een telefoon reparatie winkel. Wil je online beter vindbaar zijn? Dan kun je beginnen met lokale reparatie zoektermen voor specifieke apparaten. Hiermee kun je klanten binnenhalen via organische zoekresultaten en cashflow genereren. Deze opbrengst kun je vervolgens gebruiken om door te investeren in SEO en je te richten op meer competitieve zoekwoorden.  Op deze manier kun je je investering stroomlijnen en hoef je niet direct bedragen in te leggen die je hiervoor niet beschikbaar kunt stellen.

Met de juiste strategie, afgestemd op jouw groeiperspectief en bedrijfsliquiditeit, kan SEO een belangrijke bijdrage leveren aan je bedrijfsgroei, zonder dat je meteen grote investeringen hoeft te doen. Dit maakt het aantrekkelijker en minder risicovol om de eerste stap in SEO te zetten.

Van je eerste investering in SEO tot je eerste Cashflow naar Dominatie!

Het inzetten van SEO kun je zien als een investering in je bedrijf. Je kunt het een beetje vergelijken met het planten van een boom: je kunt niet verwachten dat hij morgen vruchten geeft, maar met wat geduld en water heb je binnenkort je eigen tuin vol fruit! Natuurlijk is een nieuwe soort investering in het begin spannend, omdat je niet direct weet wat het je kan opleveren.

Binnen zoekmachine optimalisatie is een vaste ROI dan ook niet met volledige zekerheid te garanderen, omdat er meerdere factoren zijn die een rol spelen. Hierdoor is het van belang om voor een SEO bureau als partner te kiezen die je kan helpen met het opzetten van een doordachte strategie, welke is afgestemd op jouw bedrijfsdoelen, huidige financiële situatie, en toekomstige groeimogelijkheden.

Neem bijvoorbeeld een telefoon reparatie winkel. Wil je online beter vindbaar zijn? Dan kun je beginnen met lokale reparatie zoektermen voor specifieke apparaten. Hiermee kun je klanten binnenhalen via organische zoekresultaten en cashflow genereren. Deze opbrengst kun je vervolgens gebruiken om door te investeren in SEO en je te richten op meer competitieve zoekwoorden.  Op deze manier kun je je investering stroomlijnen en hoef je niet direct bedragen in te leggen die je hiervoor niet beschikbaar kunt stellen.

Met de juiste strategie, afgestemd op jouw groeiperspectief en bedrijfsliquiditeit, kan SEO een belangrijke bijdrage leveren aan je bedrijfsgroei, zonder dat je meteen grote investeringen hoeft te doen. Dit maakt het aantrekkelijker en minder risicovol om de eerste stap in SEO te zetten

Conclusie

Succes is een reis, geen bestemming. Dit geldt ook voor SEO: je kunt meerdere SEO-successen behalen, en dit zal zich vertalen naar bedrijfssuccessen. Maar je wilt natuurlijk blijven groeien. Hoe langer je bezig bent, hoe meer data je hebt, wat betekent dat er meer mogelijkheden zijn voor optimalisaties. Op deze manier zet je SEO doorlopend in om jouw website en bedrijf beter te laten presteren!
Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *