Waarom SEO een
doorlopend proces is
Wanneer je begint met SEO, zul je er al snel achterkomen dat het niet simpelweg ‘even het invullen van een paar woorden’ is. Het inzetten van SEO op je website is een strategische keuze, dit betekent dat er een traject aanwezig zal zijn waarbij ook continu ruimte is voor evaluatie, bijsturing en optimalisatie.
Hieronder zullen we de typische kenmerken van SEO toelichten die het een doorlopend proces maken.
Het SEO traject
Voordat je ‘begint met SEO’, dien je eerst te weten hoe je website er nu voor staat en is het vervolgens van belang om te weten waar je heen wilt gaan. De eerste stap is dus het uitvoeren van een nulmeting. Een volgende stap is een analyse van de website en pagina’s. Ook wordt er een keyword onderzoek gedaan.
Dit alles is voorbereidend werk om op basis hiervan een SEO strategie uit te schrijven. Hierin wordt onder andere verwerkt welke implementaties door wie en wanneer moeten worden uitgevoerd.
En SEO stopt niet alleen bij zoekwoorden. Denk ook aan de structuur van je website, de snelheid, en de UX (user experience).
Natuurlijk wil je na een bepaalde periode echter wel weten: wat is er veranderd? Presteert mijn website beter? Word ik beter gevonden op mijn gewenste zoekopdrachten? Heeft dit zich vertaald naar meer bezoekers en meer omzet?
Hierbij is het belangrijk om de resultaten te monitoren. Op basis hiervan kun je namelijk bijsturen, nieuwe implementaties doorvoeren, de strategie licht wijzigen, of op een andere manier optimaliseren. Dit doe je niet eenmalig, maar continu: een doorlopend proces.
Operationele werkzaamheden
Je kunt niet even één keer wat zoekwoorden toevoegen en ervoor zorgen dat een aantal websites naar jouw website linken. Dit doe je constant. Hieronder een aantal voorbeelden:
- Er is een contentstrategie geschreven voor twee maanden. Nadat deze volledig is afgerond, kan er een nieuwe strategie worden uitgeschreven. Ook kan er na verloop van tijd terug worden gekeken naar geplaatste content: hoe presteert het, wat kan er nog beter, etc.
- Er zijn nieuwe zoekwoorden gevonden die relevant zijn voor jouw website. Er moeten dus nieuwe implementaties worden gedaan. Doe je dit via nieuwe pagina’s, of verwerk je bepaalde zoekwoorden in bestaande pagina’s? Dit zijn vragen die hierbij gesteld worden, waarbij de antwoorden afhankelijk zijn van de zoekwoorden zelf en je website structuur.
- Je kunt niet even eenmalig ‘externe links krijgen’. Dit is een doorlopend proces van aanvragen en het creëren van content waar anderen naar willen linken. Dit is dus een operationele werkzaamheid.
- Binnen SEO kun je te maken hebben met seizoensgebonden zoekopdrachten, wat natuurlijk onder andere invloed heeft op wat en wanneer je nieuwe content publiceert.
- Door gebruik te maken van content clusters kun je een gefaseerde aanpak hanteren. Zo kun je je eerst op bepaalde onderwerpen binnen je markt / nice richten, bijvoorbeeld minder competitieve zoekwoorden. Hiermee kun je sneller resultaat boeken via organische bezoekers en cashflow. Deze cashflow kun je gaan inzetten om te investeren in meer competitieve zoekwoorden, waarbij je opgebouwde autoriteit over het onderwerp ook een positieve bijdrage levert.
Trends en updates
Zijn er seizoensinvloeden? Het is net als met je kledingkast: als het weer verandert, moet je misschien ook je content bijwerken. Geen winterjassen in de zomer!
Andere voorbeelden: Is er iets veranderd in jouw markt? Of in jouw aanbod? Zijn er nieuwe regels of wetgeving? Dit zijn allemaal factoren die de SEO van jouw website kunnen beïnvloeden. Stel je brengt een nieuwe productlijn. Deze wil je natuurlijk toevoegen aan je website. Dit betekent echter ook: onderzoek doen naar de juiste zoekwoorden die je gaat inzetten om de categorie- en productpagina’s SEO-geoptimaliseerd te schrijven.
Zoekmachines en algoritmes
Concurrenten staan niet stil
Van je eerste investering in SEO tot je eerste Cashflow naar Dominatie!
Het inzetten van SEO kun je zien als een investering in je bedrijf. Je kunt het een beetje vergelijken met het planten van een boom: je kunt niet verwachten dat hij morgen vruchten geeft, maar met wat geduld en water heb je binnenkort je eigen tuin vol fruit! Natuurlijk is een nieuwe soort investering in het begin spannend, omdat je niet direct weet wat het je kan opleveren.
Binnen zoekmachine optimalisatie is een vaste ROI dan ook niet met volledige zekerheid te garanderen, omdat er meerdere factoren zijn die een rol spelen. Hierdoor is het van belang om voor een SEO bureau als partner te kiezen die je kan helpen met het opzetten van een doordachte strategie, welke is afgestemd op jouw bedrijfsdoelen, huidige financiële situatie, en toekomstige groeimogelijkheden.
Neem bijvoorbeeld een telefoon reparatie winkel. Wil je online beter vindbaar zijn? Dan kun je beginnen met lokale reparatie zoektermen voor specifieke apparaten. Hiermee kun je klanten binnenhalen via organische zoekresultaten en cashflow genereren. Deze opbrengst kun je vervolgens gebruiken om door te investeren in SEO en je te richten op meer competitieve zoekwoorden. Op deze manier kun je je investering stroomlijnen en hoef je niet direct bedragen in te leggen die je hiervoor niet beschikbaar kunt stellen.
Met de juiste strategie, afgestemd op jouw groeiperspectief en bedrijfsliquiditeit, kan SEO een belangrijke bijdrage leveren aan je bedrijfsgroei, zonder dat je meteen grote investeringen hoeft te doen. Dit maakt het aantrekkelijker en minder risicovol om de eerste stap in SEO te zetten.
Van je eerste investering in SEO tot je eerste Cashflow naar Dominatie!
Binnen zoekmachine optimalisatie is een vaste ROI dan ook niet met volledige zekerheid te garanderen, omdat er meerdere factoren zijn die een rol spelen. Hierdoor is het van belang om voor een SEO bureau als partner te kiezen die je kan helpen met het opzetten van een doordachte strategie, welke is afgestemd op jouw bedrijfsdoelen, huidige financiële situatie, en toekomstige groeimogelijkheden.
Neem bijvoorbeeld een telefoon reparatie winkel. Wil je online beter vindbaar zijn? Dan kun je beginnen met lokale reparatie zoektermen voor specifieke apparaten. Hiermee kun je klanten binnenhalen via organische zoekresultaten en cashflow genereren. Deze opbrengst kun je vervolgens gebruiken om door te investeren in SEO en je te richten op meer competitieve zoekwoorden. Op deze manier kun je je investering stroomlijnen en hoef je niet direct bedragen in te leggen die je hiervoor niet beschikbaar kunt stellen.
Met de juiste strategie, afgestemd op jouw groeiperspectief en bedrijfsliquiditeit, kan SEO een belangrijke bijdrage leveren aan je bedrijfsgroei, zonder dat je meteen grote investeringen hoeft te doen. Dit maakt het aantrekkelijker en minder risicovol om de eerste stap in SEO te zetten