Online Marketing Bureau voor Internet Marketing

5 Basis Tips voor het schrijven van SEO teksten

5 Basis Tips voor het schrijven van SEO teksten

In deze post geven wij 5 Tips voor het schrijven van SEO teksten. Echter blijft het wel een vak apart. Mocht je zelf SEO teksten willen schrijven, dan kun je de onderstaande tips goed gebruiken. Zou jij toch het schrijven van SEO teksten willen uitbesteden, vraag dan een vrijblijvende offerte bij ons aan!

Voordelen wanneer je SEO teksten uitbesteed:

✓ Geoptimaliseerde SEO teksten op basis van vele jaren ervaring

✓ Ontwikkeling van een content strategie en kalender voor succes op de lange termijn

✓ Wij werken efficiënt en snel, wat relatief zeer goedkoop is voor de kwaliteit van de teksten

1. Verwerk keywords, longtail keywords & synoniemen

Gebruik een tool zoals de Google Keyword Planner om de belangrijkste keywords te bepalen. Maak een selectie van primaire keywords waarop je hoog wilt scoren in Google. Selecteer ook een reeks van “longtail” keywords die relevant zijn voor het onderwerp. Door zowel hoofd keywords als longtail keywords te gebruiken in webteksten of SEO teksten, toon je een completer beeld waar de pagina nou echt over gaat.

Gebruik ook synoniemen van de keywords. Zoekmachines als Google kunnen tegenwoordig “begrijpend lezen”. Dit betekent dat de robots, ook wel crawlers genoemd, soms nog wel beter dan mensen begrijpen waar teksten over gaan. Synoniemen geven een volledig beeld en worden gerelateerd aan het betreffende onderwerp.

Creëer een totaal beeld voor zowel crawler als bezoeker!

2. Gebruik branche gerelateerde woorden en termen

Ook branche gerelateerde woorden hebben invloed op het “totaalbeeld” van de crawler. Wanneer je een tekst schrijft over bijvoorbeeld “zwemkleding” is het meer dan logisch om bijvoorbeeld de woorden: zwembroek, badpak, bikini, etc. te gebruiken. Zoekmachines begrijpen dat dit logische woorden zijn en hebben een toegevoegde waarde voor het complete plaatje.

3. Maak een complete indeling via headings

Zorg ervoor dat de pagina goed en logisch gestructureerd is. Maak hiervoor gebruik van headings: h1, h2, h3, h4, h5 en/of h6 tags. Verwerk ook op een natuurlijke manier (geen spam) enkele keywords, longtail keywords en eventueel synoniemen in de kopjes.

Een indeling zorgt voor meer structuur en duidelijkheid, zowel voor de schrijver als de lezer!

4. Baseer de tekstlengte op het onderwerp

Er is niet een specifieke hoeveelheid woorden die je artikel of pagina hoog gaat laten verschijnen in de zoekmachines. Dit verschilt per onderwerp en zoekwoord. De inhoud van je tekst is hierbij het belangrijkst. 

Over het algemeen houden zoekmachines niet van ‘thin content’, oftewel een pagina met weinig inhoud. Je zult hier echter niet zo snel tegenaan lopen zolang je je SEO teksten omschrijvend maakt, vragen goed beantwoordt, en informatie duidelijk beschrijft. Zijn je teksten echter te lang en inhoudelijk niet goed, dan is de kans dat je goed rankt niet hoog, ook al gebruik je dus ‘veel woorden’.

Een ongeschreven regel in ‘SEO land’ is een minimale lengte van 250 tot 350 woorden. Zoals eerder gezegd: het onderwerp en de zoekintentie is van groot belang wanneer het aankomt op tekstlengte.

5. Schrijf voor de bezoeker en NIET voor de zoekmachine!

Een veelgemaakte fout is het feit dat er geschreven wordt voor de zoekmachine in plaats voor de bezoeker. Schrijf altijd voor de bezoeker! Kruip in de huid van de bezoeker en probeer eigen teksten te beoordelen. Vraag jezelf af: stel ik zoek op keyword “X”, heb ik alle informatie gelezen om verder te kunnen gaan? Is enige achtergrondinformatie eventueel gewenst in sommige situaties?

Wanneer je met keywords in het achterhoofd specifiek voor de bezoeker schrijft, zullen teksten automatisch van een redelijk niveau zijn. Denk altijd aan het volgende: Zoekmachines willen de beste resultaten tonen voor de “searchers”, zorg er dus voor dat jouw teksten de beste zijn in kwaliteit, informatie en toegevoegde waarde!

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *