Binnen online marketing speelt conversie optimalisatie een belangrijke rol. Meer bezoekers leidt pas echt tot meer conversies (of dit nu verkoop, inschrijvingen, of iets anders is) wanneer je het bezoekers / potentiële klanten ‘makkelijk maakt te converteren’. In dit artikel beschrijven we 3 basistips voor conversie optimalisatie!
1. Gebruik werkwoorden en woorden die triggeren
Voor een duidelijke call-to-action is het belangrijk om werkwoorden te gebruiken. Je vraagt de bezoeker namelijk om een actie te ondernemen, dus actie gedreven werkwoorden zijn duidelijker. “Meer informatie” en “In winkelwagen” zijn geen call-to-action expressies. “Bestel nu”, “Bestellen” of “Koop nu” zijn typische call-to-action expressies.
Gebruik of combineer daarnaast woorden die je aanzetten tot een bepaald gedrag. Deze woorden beschrijven wat de bezoeker wil doen. Uit de bovenstaande voorbeelden is dit ook het geval: “Bestel nu” en “bestellen” zijn woorden die een bepaalde actie omschrijven. Wil je dat iemand bijvoorbeeld zich inschrijft voor de nieuwsbrief? Probeer dan teksten in het aanmeldformulier als: “Nu Aanmelden” of “Inschrijven”.
Om tot de juiste conclusies te komen moet er natuurlijk altijd een A/B of multivariabele test worden uitgevoerd. Meten = Weten!
2. Gebruik opvallende en geoptimaliseerde graphics
Maak gebruik van converterende kleuren zoals oranje of groen (uit onderzoek gebleken); kleurcontrasten; mouse hovers; pijlen, afbeeldingen etc. Over het algemeen zijn oranje en groen de best converterende kleuren. Echter gaat deze vlieger natuurlijk niet altijd op. De best converterende kleur in een bestelknop hangt af van het design. Een contrast tussen bestelknop en het totaalplaatje in kleur van het design is hierin erg belangrijk!
De toevoeging van bijvoorbeeld een pijl dat naar een inschrijfformulier wijst, kan de conversie al met meer dan 20% laten stijgen. Test daarom ook met dit soort relatief simpele grafische elementen. Het kan er bijvoorbeeld net voor zorgen dat de ingezette Google Ads campagne rendabel is.
Ook de kijkrichting van personen in afbeeldingen zijn belangrijk. Een persoon die naar een inschrijfformulier kijkt, kan bijvoorbeeld voor hogere conversie zorgen dan een persoon die de andere kant op kijkt. Dit gebeurt allemaal door het onbewuste gedrag in onze hersenen. Deze voorbeelden zijn allemaal eerder getest en bewezen. Het is dus de moeite waard om dit zelf ook maar eens te gaan testen!
3. Elimineer mogelijke bezwaren
Onbewust heeft iedereen enige bezwaren om een aankoop of aanvraag te voltooien. Kruip in de huid van jouw potentiële klant / bezoeker en probeer deze bezwaren subtiel af te vangen.
Voorbeeld: Bezoekers willen vaak snel iets kopen, met zo min mogelijk moeite tegen een zo goedkoop mogelijke prijs. Uitdrukkingen als “bestellen binnen 45 seconden” of “niet goed, geld terug!” of “gratis retourneren” werken conversie verhogend.
Het is aan te raden om al deze elementen continu te blijven testen om tot een zo goed mogelijke balans te komen.